Deprecated: Non-static method JSite::getMenu() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /home/freedomhouse/public_html/achizitii/templates/gk_gamenews/lib/framework/helper.layout.php on line 111

Deprecated: Non-static method JApplication::getMenu() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /home/freedomhouse/public_html/achizitii/includes/application.php on line 536

Deprecated: Non-static method JSite::getMenu() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /home/freedomhouse/public_html/achizitii/templates/gk_gamenews/lib/framework/helper.layout.php on line 111

Deprecated: Non-static method JApplication::getMenu() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /home/freedomhouse/public_html/achizitii/includes/application.php on line 536

Ştiri

Agentia Nationala a Functionarilor Publici lanseaza Raportul de activitate pe anul 2015

Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici (parteneri în cadrul proiectului „Legislație, Economie, Competiție și Administrație”) a lansat Raportul de activitate pe anul 2015.

În raport se află informații despre reglementarea funcţiei publice, gestiunea funcţiei publice şi a funcţionarilor publici, gestionarea proiectelor cu finanţare externă, formarea şi perfecţionarea profesională a funcţionarilor publici, monitorizarea aplicării legislaţiei în domeniul funcţiei publice şi al funcţionarilor, relațiile internaționale, precum și despre altele.

60% din consiliile județene nu au publicat lista achizițiilor publice pe anul 2015

Ministerul pentru Consultare Publica si Dialog Civic (MCPDC) a comunicat că 60 % dintre Consilii Judetene nu au afisat lista achizitiilor publice pe anul 2015, document cerut in legislatia specifica, potrivit Hotnews. În urma evaluarii s-a constatat ca la nivelul lunii ianuarie 2016, consiliile judetene Mehedinti, Maramures, Tulcea sunt cele care au afisat, din oficiu, pe site-uri, cele mai putine informatii publice prevazute de Legea 544/2001 accesul la informatiile de interes public. Cele mai multe documente cerute de lege au fost gasite pe site-urile Consiliilor Judetene: Caras-Severin, Alba, Ilfov, Ialomita.

Afisarea, din oficiu, a tuturor categoriilor de informatii prevazute de legea privind accesul la informatiile de interes public reprezinta unul dintre obiectivele strategice ale MCPDC.

Știre integrală pe site-ul Hotnews.ro.

PREVENT are proiect de lege

Potrivit Hotnews.ro, Guvernul a aprobat proiectul de Lege privind instituirea unui mecanism de verificare ex ante in scopul prevenirii conflictului de interese in procedura de atribuire a contractelor de achizitie publica initiata prin sistemul electronic de achizitii publice (SEAP), astfel incat aceste conflicte de interese sa poata fi inlaturate fara a fi afectate respectivele proceduri. Proiectul de act normativ propune constituirea, in cadrul Agentiei Nationale de Integritate (ANI), a unui sistem informatic integrat pentru prevenirea si identificarea potentialelor conflicte de interese, denumit Sistemul Preventie. 

Acesta va functiona pe baza datelor din formularele de integritate prelucrate, potrivit legii, de SEAP, in cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica. Potrivit proiectului de Lege, mecanismul de verificare ex ante se exercita de catre ANI, prin Sistemul Preventie si activitatea specifica a inspectorilor de integritate, prin raportare exclusiva la persoanele prevazute in art. 1 din Legea nr. 176/2010 privind integritatea in exercitarea functiilor si demnitatilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare.

Autoritatile contractante vor avea obligatia de a asigura completarea si actualizarea unui formular de integritate, care face parte din documentatia de atribuire, atat inainte de transmiterea spre publicare in SEAP a acesteia, cat si pe parcursul derularii procedurii de atribuire a contractelor de achizitie publica. De asemenea, fiecare autoritate contractanta are obligatia de a desemna, prin act administrativ, una sau mai multe persoane responsabile cu completarea, actualizarea sau modificarea formularelor de integritate aferente autoritatii respective. Continuare

Cui i-a atribuit Primăria Galați contracte de 1,7 milioane de euro (Anca Melinte, Viața liberă)

(...) În perioada ianuarie - iunie, municipalitatea a încheiat 133 de contracte. Valoarea totală a 120 de contracte se ridică la peste 7,6 milioane de lei, adică aproximativ 1,7 milioane de euro, fără TVA. Restul de 13 contracte sunt valabile până la finele anului, iar ele trebuie să se încadreze sub echivalentul în lei a 30.000 de euro, în funcţie de necesităţile Primăriei. (...) Surprinzător sau nu, municipalitatea a ales şi de câte şase ori aceeaşi firmă pentru a executa diverse lucrări. Iată cine a câştigat cei mai mulţi bani şi, respectiv, cele mai multe contracte cu Primăria.


Un articol scris de Anca Melinte
pentru Viața liberă - Galați

Topul firmelor bine plătite

Cei mai mulţi bani i-a câştigat firma Rovis Lider SRL, care a încasat, în total, 727.820 de lei, fără TVA, din două contracte: proiectarea şi execuţi de reparaţii covor asfaltic pe străzile Lăcătuşilor şi, respectiv, Zidarilor.

Pe locul secund în top se plasează Romvlay SRL, care a câştigat din trei contracte nu mai puţin de 666.667 de lei, fără TVA. Pentru aceşti bani, firma a executat reparaţii interioare la Patinoar, reparaţii la Colegiul Naţional "C.Negri" şi la imobilul din strada Traian nr. 246 (clădire care a aparţinut Colegiului "Traian").

RBX Electric SRL ocupă al treilea loc pe podium, cu un total de 450.678 de lei, fără TVA, obţinut din trei contracte. Este vorba despre contorizare individuală energie electrică la Căminele A, B şi F (cel mai valoros dintre contractele atribuite în aceste şase luni - 433.800 de lei), reparaţii la alimentarea cu energie electrică a sălii de sport a Colegiului Tehnic "Aurel Vlaicu" şi un "studiu de soluţie" pentru modernizarea străzii Traian, între Brăilei şi Metro, lărgire carosabil.

Primăria a ales să atribuie direct firmei Constructa Mecanique contractul de execuţie lucrări de reparaţii curente la calea Viaductului Sidex şi a elementelor aferente, în valoare de 408.906 de lei.

Pentru reparaţii covor asfaltic pe bulevardul George Coşbuc, între strada Henri Coandă şi Alexandru Măcelaru, firma Cricons a fost plătită cu 397.428 de lei, fără TVA.

În topul celor mai câştigate firme intră şi Moviland Met SRL, cu o sumă totală de 374.950 de lei, provenită din cinci contracte. Cel mai valoros, de 281.122 de lei, viza reparaţii la sala de sport a Colegiului Naţional "Mihail Kogălniceanu". Prin celelalte patru contracte, firma se obliga să facă reparaţii la laboratorul de chimie şi holul de la parter al Corpului B al Colegiului Naţional "Vasile Alecsandri", reparaţii la instalaţia termică a Grădiniţei cu program normal nr. 27, să remedieze avaria la încălzirea Şcolii nr. 11 "Mihail Sadoveanu" şi să execute reparaţii la instalaţiile atelierelor Grupului Industrial de Marină.

La polul opus, cele mai mici contracte au fost atribuite firmei Certsign SA - 165 de lei, pentru un kit de semnătură electronică şi 360 de lei pentru achiziţia a patru certificare digitale.

Topul celor mai solicitate SRL-uri

Potrivit listei furnizate de municipalitate, Primăria a ales şi de câte şase ori aceleaşi firme pentru a le încredinţa contracte.

Norocoasele sunt Climador Construct SRL şi Richady Ecologic Grup SRL. Prima dintre companii a câştigat, în total, 113.421 de lei, fără TVA. Pentru aceşti bani a executat reparaţii şi igienizări la două apartamente, a demolat un imobil şi a montat boilere la Grădiniţa "Sf. Stelian", la Colegiul Naţional "C.Negri" şi în imobilul de pe strada Traian nr. 246. Richady Ecologic Grup SRL a adunat 78.163 de lei din cele şase contracte pe care Primăria i le-a atribuit. Contractele vizau reparaţii la două clădiri şi la acoperişul alteia, punerea în siguranţă a unui imobil şi reparaţii la sediul Serviciului de Stare Civilă şi la tavanele a două săli de clasă ale Colegiului Naţional "Al. l. Cuza".

După cele cinci contracte atribuite Moviland Met SRL, se plasează, în topul firmelor solicitate de Primărie, Simacons NBA SRL, cu patru contracte atribuite în şase luni. Compania a câştigat 122.327 de lei executând reparaţii la un apartament, reparaţii şi igienizări la un altul, reparaţii la sala de sport a Liceului cu Program Sportiv şi la coşul de fum al Şcolii nr. 12. (...)

Atribuiri pe fonduri europene

Nu mai puţin de 11 contracte atribuite direct de Primăria Galaţi, în prima jumătate a acestui an, vizează implementarea unor proiecte cu finanţare europeană.

Cea mai câştigată este Galaxidi Service SRL, plătită cu 60.000 de lei, fără TVA, pentru servicii de asistenţă tehnică pentru supervizarea lucrărilor de execuţie (dirigenţie de şantier) în cadrul proiectului "Centru comunitar de servicii sociale", din strada Ştiinţei nr. 26.

Alexia Ioana Cons SRL va încasa, în total, 41.800 de lei, fără TVA, din trei contracte de servicii de supraveghere a lucrărilor - dirigenţie de şantier, pentru proiectele de creştere a performanţei energetice a blocurilor C11, C12, D8, Y5, Y6, Y7, G10 şi X4.

Solution GC SRL primeşte 38.200 de lei, fără TVA, pentru servicii de asistenţă în domeniul managementului de proiect în cadrul proiectului creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe G10 şi X4.
Pentru acelaşi tip de servicii, la proiectul de creştere a performanţei energetice a blocurilor de locuinţe C11, C12, D8, Konset SA s-a ales cu 18.435 de lei, fără TVA.

Prosim Media & Publicity SRL a primit 21.343 de lei din materiale de informare şi publicitate în cadrul a trei proiecte europene.

Pachetul de legi privind achiziţiile publice, în dezbatere publică (Mediafax)

Până la sfârşitul lunii august legiile care reglementează achiziţiile publice vor fi pe masa Guvernului pentru adoptarea şi implementarea lor, a declarat premierul Victor Ponta. „De astăzi cele două proiecte sunt în dezbatere publică, însă toţi cei prezenţi aici au sarcina ca în ultima săptămână din august să avem practic pe masa guvernului textele, tot pachetul de legi ca să putem să luăm decizia referitoare la adoptarea şi implementarea acestora”, a declarat premierul, la Palatul Victoria.

Prim-ministrul a precizat că s-a lucrat mai bine de un an la Strategia Naţională în Domeniul Achiziţiilor Publice care se referă în special la achiziţiile publice-legea de bază şi proiectul de lege privind căile de atac. (...)

”Am cerut colegilor mei, în diversele poziţii pe care le-au ocupat, Ministerul de Finanţe, Ministerul Fondurilor Europene, Delivery Unit condus de Ioana Petrescu să găsească împreună cu Comisia Europeană o soluţie care să asigure trei lucruri: în primul rând să avem un sistem de achiziţii publice transparent şi clar pentru toată lumea, în al doilea rând acest sistem previne nu doar conflicte de interese, corupţie dar eu cred că trebuie să prevină cea mai mare problemă şi anume birocraţia – mai dăunătoare achiziţiilor publice decât orice altceva şi în al treilea rând că aceste reguli sunt în sens european, îndeplinesc standardele europene şi în acest fel nu vom mai avea nici un fel de problemă în viitor în achiziţiile efectuate în cadrul programelor finanţate cu bani europeni”, a subliniat Ponta. (...)


Stire integrala MEDIAFAX

 

Dean Thompson: Revizuirea regulilor privind achizițiile publice va ajuta România să combată corupția (Agerpres)

O revizuire adecvată a regulilor privind achizițiile publice și aplicarea sistemului Prevent pentru identificarea conflictelor de interese vor ajuta România să combată practicile de corupție în acest domeniu, a declarat miercuri însărcinatul cu afaceri al Ambasadei SUA la București, Dean Thompson. (...)

„Achizițiile publice sunt o parte esențială a asigurării supremației legii în economie și în instituțiile în domeniu, asigurând creșterea susținută a României și luptând împotriva corupției”, a afirmat Dean Thompson, la Palatul Victoria. (...)

Peste 50 de reprezentanți ai instituțiilor românești vor participa timp de trei zile la un seminar cu profesori ai programului "Dreptul achizițiilor publice" al Facultății de Drept din cadrul George Washington University.

"Reprezentanții instituțiilor care se ocupă de achizițiile publice care participă la acest seminar se vor întoarce în ministerele, agențiile și companiile lor cu mai multe instrumente care să îi ajute în obținerea celei mai bune valori pentru banii plătiți pe măsură ce desfășoară achiziții publice deschise și transparente", a mai precizat Dean Thompson.

AGERPRES/(AS — autor: Doroteea Purcărea, editor: Georgiana Tănăsescu)

Presedintele Curtii de Conturi: Din 100 lei bani publici, 40% dispar pe diferite cai

„Curtea de Conturi, ca organ suprem de control, poate face lucruri extraordinare, are nevoie de două lucruri: autonomie totală, independenţă totală şi ceva surse financiare, pentru că aparatul are o pregătire corespunzătoare şi avem o forţă umană cu pregătire serioasă şi pentru că e singurul organ care pătrunde sub aspectul controlului în primării, în mediul rural", a spus Văcăroiu la Clubul de la Bucureşti.

El a susţinut că "trebuie găsite mecanisme pentru ca cei care au furat şi au luat bani, şi şi-au făcut averi serioase să înceapă să dea înapoi societăţii", susţinând că "pe domeniul achiziţiilor, situaţia este grea, trebuie făcut front comun şi bineînţeles că şi Curtea de Conturi este extrem de exigentă şi dură, începând de acum, pentru că după toate calculele sale, se fură "prea mult".

"Avem una din problemele cele mai grele de rezolvat, o sumă imensă care înseamnă vreo 15 miliarde de euro de plătit în următorii 2-3 ani, hotărâri judecătoreşti irevocabile - despăgubiri în bani pentru foştii proprietari (...) ăsta e un cartof atât de fierbinte, problema este ce facem în anul 2013 - 2014, credite externe nu putem lua că nu ne putem împrumuta, deoarece depăşim deficitul, ce tăiem?", s-a mai întrebat preşedintele Curţii de Conturi.

"Din 100 lei bani publici, 40% dispar pe diferite căi, e o problemă", a spus Văcăroiu şi a precizat că "sunt lucruri incredibile, nu vă puteţi imagina şi nu am crezut în viaţa mea că ajung să vad astfel de fenomene în care un primar, spre exemplu, plăteşte patru centrale termice pentru patru şcoli, pentru că nu aveau căldură, asta în 2007, iar centralele nu au fost montate nici în 2012". 

Articol integral pe capital.ro

Închiderea proiectului „Combaterea fraudei în achizițiile publice”

Vineri, 27 martie 2015, a avut loc conferința de închidere a proiectului „Combaterea fraudei în achizițiile publice”. Cu 17 parteneri, acesta este cel mai complex proiect internațional derulat de Freedom House România. 

În cele 15 seminare ale proiectului au fost formați 396 magistrați și ofițeri de poliție judiciară. La conferința de închidere a fost lansat „Ghidul pentru practicieni în domeniul achizițiilor publice”redactat în cadrul proiectului, precum și varianta digitalizată a acestuia, realizată cu ajutorul Learn Forward - ghidachizitii.lfwd.io.

Informații suplimentare

CNSC a decis ca Ministerul Educatiei sa reevalueze ofertele la licitatia pentru manualele digitale

Presedintele Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC), Bogdan Lehel Lorand, a declarat pentru HotNews.ro ca institutia pe care o conduce a luat o hotarare, in privinta licitatiei pentru manuale digitale, dupa ce a primit 11 contestatii. "3 contestatii au fost admise in tot, 6 au fost admise in parte si 2 au fost respinse. S-a dispus ca Ministerul Educatiei sa reevalueze ofertele in termen de 10 zile. Nu am amanat pronuntarea, noi ne-am pronuntat in cursul zilei de ieri: am obligat MEN sa reevalueze ofertele", a declarat pentru HotNews.ro presedintele CNSC, Bogdan Lehel Lorand.

articol preluat de pe Hotnews.ro


Bogdan Lehel Lorand a explicat pentru HotNews.ro ca reevaluarea ofertelor, la care este obligat Ministerul Educatiei, inseamna ca autoritatea "sa evalueze din nou toate ofertele operatorilor economici care au participat la licitatie, au depus contestatii si carora li s-au admis contestatiile, in parte sau in tot. Trebuie sa li se reevalueze ofertele, pentru ca s-au gasit anumite nereguli". Oficialul a precizat ca nu poate spune care sunt neregulile, pentru ca nu a facut parte din comisia care a analizat acest caz.

Intrebat daca reevaluarea poate duce la desemnarea de catre Ministerul Educatiei a altor castigatori ai licitatiei pentru manuale digitale, presedintele CNSC a raspuns: "normal. Asta poate duce la schimbarea castigatorilor sau se poate ca ei sa ramana aceiasi. Se poate, ca urmare a reevaluarii, sa desemneze acelasi castigator sau altii ". "Decizia de reevaluare a ofertelor inseamna ca aspectele invocate de operatorii economici au fost intemeiate, deci acele critici tebuie clarificate", a declarat pentru HotNews.ro Bogdan Lehel Lorand. 

Oficialul a explicat pentru HotNews.ro care este procedura, in continuare: "Ministerul Educatiei trebuie sa reevalueze ofertele in termen de 10 zile de la comunicare. Daca primeste astazi decizia CNSC, ministerul are obligatia ca incepand de astazi in 10 zile calendaristice sa reevalueze ofertele. Poate sa faca aceasta evaluare si in 2 zile. Dupa care dau o noua comunicare si desemneaza un nou castigator".

Si acei castigatori pot fi contestati la CNSC. "Se pot face contestatii, insa cu platirea din nou a acelei garantii de buna conduita", care este de 1% din valoarea contractului, a precizat Bogdan Lehel Lorand. Acesta a precizat ca "nu mai putem spune ca operatorii economici fac contestatii de dragul de a face contestatii, pentru ca nimeni nu este nebun sa plateasca o suma foarte mare, cat este aceasta garantie de buna conduita". "Legal, operatorii economici au posibilitatea sa conteste din nou, dar trebuie sa plateasca din nou. Noi ne-am pronuntat deja ieri, astazi se comunica partilor - Ministerului Educatiei si celor 11 contestatori, cu motivarea aferenta. MEN sau orice alta persoana poate ataca decizia noastra la Curtea de Apel in termen de 10 zile", a declarat pentru HotNews.ro presedintele Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor. 


Victor Ponta: Sper ca decizia CNSC sa fie foarte clara, in sensul in care cine trebuie sa faca manualele

Victor PontaVictor Ponta
Amintim ca premierul Victor Ponta a declarat in urma cu o zi, miercuri, 10 septembrie, ca a fost informat in sedinta de guvern de ministrul Educatiei, Remus Pricopie, ca in cursul zilei Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor (CNSC) se va pronunta asupra contestatiilor depuse in urma licitatiilor la manualele scolare, transmite Agerpres.

"Domnul Pricopie m-a anuntat, in cursul sedintei de guvern, ca in urma contestatiilor depuse de catre diverse companii astazi probabil [miercuri, 10 septembrie - n.red.] ca se va pronunta Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor. Deci, dupa cum stiti, boala contestarii in Romania este una extrem de raspandita, nimeni nu poate incalca legea. Sper ca astazi decizia CNSC sa fie foarte clara, in sensul in care cine trebuie sa faca manualele", a declarat premierul la Palatul Victoria, potrivit agentiei de presa citate.

Cine sunt castigatorii desemnati in prima faza de Ministerul Educatiei 

Ministerul Educatiei a anuntat pe 4 august ca a selectat 9 oferte de manuale pentru clasele I si a II-a. La licitatie au participat 21 de firme - care au depus oferte individual sau in asociere. Marii castigatori ai licitatiei pentru manuale digitale pentru clasele I si a II-a sunt CD PRESS SRL si SIVECO. Vezi mai jos castigatorii licitatiei:

articol integral pe Hotnews.ro 

Citeste si:

EURACTIV: Scandal la achizitiile publice: CNSC acuza Guvernul ca a impus firmelor o garantie de buna conduita mult prea mare, fara o analiza de constitutionalitate

(articol de Ramona Diaconu preluat de pe EurActiv.ro)

Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor reproseaza Guvernului Ponta ca a impus firmelor garantia de buna conduita la achizitiile publice fara o analiza privind posibila restrictionare a dreptului constitutional la petitie. CNSC considera si ca garantia este mult prea mare raportat la piata si acuza Guvernul ca l-a consultat prea tarziu. 

Modificarea OUG 34/2006 privind achizitiile publice, cu introducerea garantiei de buna conduita, a fost justificata de premierul Victor Ponta si prin faptul ca o serie de proiecte de investitii publice sunt blocate pentru ca firmele contesta rezultatul licitatiei la CNSC, stopand astfel derularea contractului.

"Nu s-a facut o analiza daca aceasta garantie si cuantumul ei nu constituie o restrictionare a dreptului la petitie si inclusiv la contestatie. Exista o prevedere in Constitutie conform careia actele administrative-jurisdictionale sunt gratuite si facultative. Chiar daca nu este o taxa, ci o garantie, dar daca pierzi, nu se mai restituie. Curtea Constitutionala va analiza aceste aspecte semnalate si se va pronunta", a declarat pentru EurActiv, Lorand Lehel BODGAN, presedintele Consiliului National al Solutionarii Contestatiilor. 

In context, el critica si cuantumul garantiei de buna conduita de 1% din valoarea contractului, pe motiv ca este mult prea mare. 

"Noi nu avem neaparat o problema cu introducerea acestei garantii, care poate determina operatorul economic sa se gandeasca mai bine daca formuleaza o contestatie. Dar nu suntem de acord cu cuantumul acestei garantii, care este mult prea mare, raportat la natura, obiectul si piata existenta in prezent in Romania. Operatorul economic trebuie sa plateasca taxele la stat, sa nu aiba nicio datorie, garantia de participare, garantia de executie si acum si aceasta garantie de buna conduita. Este foarte greu pentru o firma din Romania sa dispune de un astfel de cash flow. Valoarea contestatiilor nu este atat de mare in Romania - avem aprox 15 % proceduri de achizitii contestate, tinand cont de faptul ca pragurile pentru proceduri sunt mult prea reduse, fata de cele din Directivele europene", a mai spus Lorand Lehel Bogdan. 

Totodata, in conditiile in care problema sunt contestatiile nejustificate, CNSC-ul se plange ca a nu a fost consultat de Guvern decat in ultima zi a consultarilor publice, inainte de a fi publicata modificarea legislativa in Monitorul Oficial. 

Firmele care contesta rezultatul unei licitatii publice sunt obligate sa constituie o garantie financiara "de buna conduita", reprezentand 1% din valoarea estimata a contractului contestat, dar nu mai mult de 100.000 de euro in cazul contractelor cele mai mari, care va fi retinuta integral in cazul in care contestatia formulata este respinsa. 

In data de 30 iunie 2014, a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 486/30.06.2014, Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 51 din 28.06.2014 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii. 

Garantia de buna conduita se constitie de catre operatorul economic inainte de depunerea contestatiei/cererii/plangerii la Consiliu sau in instanta. Garantia de buna conduita trebuie sa aiba o perioada de valabilitate de cel putin 90 de zile, pana la data ramanerii definitive a deciziei Consiliului sau hotararii instantei de judecata. 

Cuantumul garantiei de buna conduita este de 1% din valoarea estimate de catre autoritatea contractanta in fisa de date a achizitiei publice, dar nu mai mult decat echivalentul in lei a 100.000 euro, la cursul BNR de la data constituirii garantiei. 

IMM-urile nu vor beneficia de reducerea cu 50% a cuantumului garantiei de buna conduita, astfel cum beneficiaza in cazul criteriile legate de cifra de afaceri, de garantia pentru participare si de garantia de buna executie. 

Garantia de buna conduita este contrara spiritului si ratiunii juridice a Directivelor europene pe care le transpune. Directive europene vorbesc despre trei aspecte prioritare in achizitiile publice: 

- necesitatea deschiderii concurentei comunitare in domeniul achizitiilor publice si necesitatea cresterii semnificative a garantiilor privind transparenta si nediscriminarea, 
- cresterea eficientei cheltuielilor publice si facilitarea participarii intreprinderilor mici si mijlocii (IMM-uri) la achizitiile publice, 
- statele membre trebuie sa garanteaze aplicarea directivelor in materia achizitiilor publice prin mecanisme eficiente, accesibile si transparente.

Sursa legislatie: http://www.avocatnet.ro/content/articles/id_38023/Garantia-de-buna-conduita-obligatorie-pentru-contestarea-licitatiilor-publice.html 

„Garanția de bună conduită” în contestarea achizițiilor a fost reclamată la Comisia Europeană

Ordonanța de urgență prin care Guvernul a impus așa-numita „garanție de bună conduită” firmelor care se adresează CNSC într-o pocedură de achiziții a fost reclamată la Comisia Europeană. 

Ordonanță de urgență 51 din 30 iunie 2014 obligă firmele care doresc să conteste procesul de achiziţie publică să depună o „garanţie de bună conduită” care reprezintă 1% din valoarea estimată a contractului de achiziţie publică în cauză și poate ajunge până la 100.000 de euro. In cazul în care Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor respinge ca neîntemeiată contestația, garanția urmează a fi reținută, 

Sesizarea împotriva statului român a fost deja înaintată Comisiei Europene către casa de casa avocatură VASS Lawyers, în calitate de reprezentant al unor companii din diferite industrii, implicate în achiziţii publice.

Sesizarea vizează  încălcarea unor principii de drept european, a articolului 258 din Tratatul de funcţionare a Uniunii Europene, precum şi a Directivelor 89/665/CEE şi 92/13/CEE. Potrivit contestatarilor, OUG 51/2014 încalcă principiile efectivității și comparabilității remediilor, accesului liber la remedii, precum și cel al liberei circulații a bunurilor și serviciilor.

Comisia va analiza această plângere şi, dacă o va considera întemeiată, va formula o opinie motivată în termen de două luni, urmând ca statul român să fie obligat să ia măsurile necesare în termen de maximum cinci luni.

În caz contrar, notificarea va lua forma unei acţiuni de infringement în faţa Curţii de la Luxembourg.

Mai mute informații pe juridice.ro

Dezbatere. Noile Directive in achiziţii, 26 iunie, Hilton, Bucuresti

În cadrul Forumului Naţional de Achiziţii Publice organizat de Revista de Achiziţii Publice, participanţii vor analiza noile reguli referitoare la achiziţiile publice stabilite prin instrumente de prevenţie şi monitorizare, reglementate prin Directivele europene aprobate în 2014 şi modificările legislative cu impact asupra achiziţiilor publice din România.

Ministerul Fondurilor Europene: Instructiune pentru aplicarea procedurii simplificate de achizitii publice

(Articol preluat de pe EurActiv)

"Prin aceasta Instructiune vom oferi solutii la cele mai importante si frecvente spete pe care le intampina beneficiarii din mediul privat in aplicarea procedurii simplificate de efectuare a achizitiilor in cadrul proiectelor", a transmis Ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, printr-un comunicat de presa. Proiectul de instructiune este publicat pentru consultare publica pana la data de 23 iunie.

Acord cadru sau contract pentru achiziţiile „clasice”?

În îndeplinirea sarcinilor pentru care au fost înfiinţate, autorităţile contractante achiziţionează o serie de servicii, ori produse a căror cantitate poate fi doar estimată, fără a fi stabilit exact necesarul dintr-un an. De exemplu, produse de curăţenie, rechizite (pixuri, hărtie copiator, plicuri), servicii poştale, service auto etc.

Legislaţia în domeniul achiziţiilor publice instituie o modalitate specială de atribuire, intitulată “acord- cadru” prin care permite încheierea unei înţelegeri între cumparător (autoritatea contractantă) şi  vânzător (ofertantul câştigător) pentru o cantitate maximă, iar la momente prestabilite să fie furnizate părţi din acord (similar livrărilor pe bază de comandă).

Aşadar, acordul-cadru, prin caracteristicile sale, ar trebui să fie de un real ajutor achizitorilor publici. Cu toate acestea, încă are multe necunoscute pentru unii, ridicând destule semne de întrebare precum: Ce e acordul- cadru? Când se poate folosi? Care sunt avantajele? Pentru ce fel de achiziţii se poate încheia? Ce clauze trebuie să cuprindă acordul? Prin ce diferă de procedurile “clasice” ?

Problematica “acordul-cadru” o găsim tratată în OUG nr. 34/2006, la capitolul 4, după toate procedurile, ca o modalitate specială de atribuire a contractului de achiziţie publică. Deşi în ordonanţă are aceeaşi „vârstă” cu procedurilor consacrate, acordul-cadru se utilizează pe o scară destul de redusă, vis-a-vis de beneficiile ce le-ar putea produce.

Art.3 lit.b) din ordonanţă defineşte acordul – cadru drept o înţelegere scrisă “intervenită între una sau mai multe autorităţi contractante şi unul sau mai mulţi operatori economici, al cărei scop este stabilirea elementelor/condiţiilor esenţiale care vor guverna contractele de achiziţie publică ce urmează a fi atribuite într-o perioadă dată, în mod special în ceea ce priveşte preţul şi, după caz, cantităţile avute în vedere”.

De ce să apelăm la acordul-cadru?

În cazul în care necesitatea autorităţii contractante are un caracter repetitiv, prevăzut cu limite minimale şi maximale pentru o perioadă determinată, de până la 4 ani,  o soluţie comodă şi la îndemână ar fi aplicarea acestui tip de  procedură specială de achiziţie publică.

Acordul-cadru va permite autorităţilor contractante atribuirea de contracte subsecvente, în funcţie de necesităţile concrete ale autorităţilor contractante, în perioada de timp pentru care a fost încheiat respectivul acord.

Prin această modalitate de achiziţionare, autoritatea, stabilindu-şi nişte limite de contractare, va elimina stresul iniţierii unei noi proceduri pentru cantităţile suplimentare.

Înţelegerea scrisă dintre părţi va conţine elementele esenţiale ce vor sta la baza contractelor subsecvente, fără articole specifice unui contract, cum ar fi preţul total ori durata efectivă de execuţie a prestaţiei.

Un alt element specific este dat de posibilitatea semnării acordul-cadru, fără ca autoritarea să deţină resursele necesare achiziţionării.

Nemaifiind condiţionată de existenţa efectivă a banilor în cont, autoritatea poate iniţia procedura în orice moment, fără teama încălcării art. 93 alin. (2) din HG nr.925/2006 „Autoritatea contractantă nu are dreptul să întârzie încheierea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru cu mai mult de 7 zile calendaristice de la expirarea termenelor prevăzute la art. 205 din ordonanţa de urgenţă din motive imputabile acesteia.”

Ţinând cont de acest avantaj principal, se poate demara procedura chiar din prima lună a anului, impunându-se doar identificarea sursei de finanţare, nu şi a resursei.

Printre achiziţiile repetitive, cărora li se pretează o modalitate specială de atribuire, ar fi, aşa cum am precizat şi la început: rechizitele, medicamentele, combustibilul, alimentele, serviciile de deszăpezire, serviceul auto etc.


Cum va proceda autoritatea contractantă pentru a beneficia de avantajele acordului- cadru?

Acordul-cadru este indisolubil legat de o procedură de atribuire. De regulă, se aplică fie licitaţie deschisă, fie licitaţie restrânsă. Dacă valoarea estimată este sub pragul de la art. 124 din OUG nr. 34/2006 se poate recurge şi la o cerere de oferte.

Documentaţia de atribuire va avea doar câteva elemente noi, faţă de procedurile clasice. Dintre noutăţi amintesc: înscrierea modalităţii de atribuire- acord cadru, durata acordului, intervalul de timp/ frecvenţa la care se vor semna contractele subsecvente.

În loc de cantitate fixă va trebui să precizeze un nivel minim şi maxim, aferent întregului acord-cadru. De asemenea, documentaţia de atribuire va conţine şi estimări ale cantităţilor minime şi maxime care ar putea face obiectul unui singur contract subsecvent dintre cele care urmează să fie atribuite pe durata acordului-cadru.

Cerinţele minime de calificare se vor raporta la valoarea estimată a celui mai mare contract subsecvent care se anticipează că va fi atribuit pe durata acordului-cadru (art. 65 lit.f) din HG nr. 925/2006).

O greşeală frecvent întâlnită e cea de raportare a cerinţelor de calificare (experienţa similară sau cifra de afaceri) la valoarea estimată a acordului cadru.

De exemplu, valoarea acordului cadru pentru cumpărarea de rechizite este de 543.000 lei. Dar acestea vor fi achiziţionate în 5 etape, respectiv 5 contracte subsecvente: 85.000/ 94.000/109.000/125.000/130.000 lei.

În conformitate cu legea, valoarea cerinţelor de calificare trebuie raportate la cel mai mare contract subsecvent, respectiv la 130.000 lei. Orice referire la valoarea de 543.000 lei este ilegală, având drept efect restricţionarea concurenţei şi încălcarea principiului proporţionalităţii.

Referitor tot la cerinţe, să nu uităm precizările OUG nr. 77/2012 de modificare a OUG nr. 34/2006: „art.33 alin. (3) Cerinţele de calificare [...] care se regăsesc în caietul de sarcini [...] şi care nu sunt preluate în fişa de date/invitaţia de participare/anunţul de participare, sunt considerate clauze nescrise.”

 Modul de aplicare a acordului-cadru îl vom desluşi prezentând următorul exemplu: o autoritate contractantă are nevoie de servicii deszăpezire şi întreţinere drumuri în perioada iernii. Nu poate stabili cu exactitate numărul total de ore de funcţionare a utilajelor şi nici numărului utilajelor.

Statistic, s-a constatat că cel puţin din luna noiembrie şi până în martie se formează polei iar drumurile trebuie curăţate de gheaţă. În condiţiile unor ierni sărace în precipitaţii ar fi nevoie de minim 4 utilaje multifuncţionale pentru deszăpezire şi combatere a poleiului şi 3 autobasculante.

Iar pentru cantităţi abundente de zăpada s-ar impune contractarea a 20 utilaje multifuncţionale şi 10 autobasculante.

Într-un contract având clauze ferme ce trebuie respectate, nu se pot înscrie valori fluctuante. Necunoscând cantităţile exacte, se va apela la încheierea unei înţelegeri preliminare – acordul cadru, ce va fi urmat de semnarea unor contracte, ori de câte ori este nevoie, funcţie de necesităţile ivite.

La semnarea acordului-cadru nu e obligatoriu ca autoritatea să dispună de resursele necesare plăţii întregului acord-cadru. Doar la semnarea fiecărui contract subsecvent trebuie să deţină suma aferentă contractului.

Pentru o astfel de achiziţie, procedura se poate iniţia chiar din luna mai. Timp de 6 luni se pot rezolva toate problemele procedurale: publicare documentaţie, evaluare, contestare. La finalul lunii octombrie se va putea semna acordul-cadru.

Din aceste considerente rezidă una din diferenţele dintre procedurile clasice şi cea specială: în loc de contract, iniţial se va încheia un acord cadru. În baza lui se vor atribui contractele subsecvente.

În speţa dată, pentru o eficientă deszăpezire, ar fi necesară încheierea acordului-cadru cu un număr suficient de operatori economici. Legislaţia din domeniu ne ajută în acest sens:  „În cazul în care autoritatea contractantă încheie acordul-cadru cu mai mulţi operatori economici, numărul acestora nu poate fi mai mic de 3, în măsura în care există un număr suficient de operatori economici care au îndeplinit criteriile de calificare şi selecţie şi care au prezentat oferte admisibile.” - art. 148 OUG nr. 34/2006.

Cum se calculează valoarea estimată a unui acord-cadru?

Răspunsul este dat de art. 31 din OUG nr. 34/2006: „În cazul în care autoritatea contractantă îşi propune să încheie un acord-cadru, atunci valoarea estimată se consideră a fi valoarea maximă estimată, fără TVA, a tuturor contractelor de achiziţie publică ce se anticipează că vor fi atribuite în baza acordului-cadru respectiv, pe întreaga sa durată.”

Pentru ce durată se poate încheia acordul?

Conform art. 144 din OUG nr. 34/2006 “(1) Autoritatea contractantă nu are dreptul de a stabili ca durata unui acord-cadru să depăşească mai mult de 4 ani, decât în cazuri excepţionale şi pe care le poate justifica în special prin obiectul specific al contractelor ce urmează a fi atribuite în baza acordului-cadru respectiv.

(2) Contractele care se atribuie în baza unui acord-cadru nu pot fi încheiate decât între autoritatea/autorităţile contractante şi operatorul/operatorii economici, care sunt parte a acordului respectiv.”

În exemplul dat, pentru a nu mai iniţia an de an procedura servicii deszăpezire, se poate încheia un acord pe maxim 4 ani, urmând ca în perioada de iarnă, lunar, de exemplu, să fie semnat câte un contract. 

Ce se întâmplă dacă au depus oferte 4 operatori economici şi doar 2 au oferte admisibile?

Actul normativ ne permite să mergem mai departe doar cu doi, întrucât se specifică „în măsura în care există un număr suficient de operatori economici care au îndeplinit criteriile de calificare şi selecţie şi care au prezentat oferte admisibile.”

La fel se va proceda şi dacă au fost depuse doar două oferte sau chiar una.

Pentru utilizarea eficientă a fondurilor, în vederea atribuirii fiecărui contract subsecvent, autoritatea contractantă poate opta pentru reluarea competiţiei, în cazul unui acord încheiat cu mai mulţi operatori econimici. În documentaţia de atribuire vor fi introduse si informatii precum numarul operatorilor economici ce vor fi selectati şi de asemenea opţiunea de reluare a competiţiei.

Cum se calculează garanţia de participare la o astfel de procedură?

Cuantumul garanţiei de participare se va stabili funcţie de valoarea estimată a întregului acord-cadru (art. 85 lit. a) din HG nr. 925/2006), dar ţinând cont şi de art. 43^1 alin. 2 lit. a) din OUG nr.34/2006.

E obligatorie achiziţionarea cantităţii minime?

Părerile par a fi împărţite, tocmai pentru că prevederile legale nu menţionează, expres, nimic în acest sens.

Unii specialişti susţin ideea că nu este obligatorie achiziţionarea cantităţilor minime, fiind de acord cu punctul de vedere publicat de ANRMAP, pe www.anrmap.ro, unde a fost postată următoarea problemă « Posibilitatea de a nu achiziţiona cantitatea minimă prevăzută” şi răspunsul aferent: „În conformitate cu prevederile art. 3 lit. b) din OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, cu modificările şi completările ulterioare, acordul-cadru este înţelegerea scrisă între una sau mai multe autorităţi contractante şi unul sau mai mulţi operatori economici, al cărui scop este stabilirea elementelor/condiţiilor esenţiale care vor guverna contractele de achiziţie publică ce urmează a fi atribuite într-o perioadă dată, în mod special în ceea ce priveşte preţul şi, după caz, cantităţile avute în vedere. Totodată, precizăm faptul că, legislaţia nu prevede o limită a cantităţilor care urmează să facă obiectul contractelor subsecvente aferente unui acord cadru.

Este adevărat că prevederile art. 66 lit. e) din HG nr. 925/2006, privind normele de aplicare ale OUG nr. 34/2006, impun autorităţilor  contractante ca în cadrul documentaţiei de atribuire să precizeze „estimări ale cantităţilor minime şi maxime care ar putea fi solicitate pe durata întregului acord-cadru”.

Precizăm în acest context că această prevedere are rolul exclusiv de a asigura informarea cât mai completă a operatorilor economici cu privire la posibila anvergură a acordului-cadru şi, implicit, a contractelor subsecvente acestuia. Acordul-cadru nu reprezintă un angajament ferm al autorităţii contractante, astfel încât condiţiile minime/maxime vor rămâne numai la nivel de estimări, nereprezentând limite fixe.

Pe cale de consecinţă, în măsura în care autoritatea contractantă, pe parcursul derulării acordului cadru respectiv constată că nu îi mai este necesară o anumită cantitate, fie ea minimă dintr-un produs, sau doar un anumit produs ce a făcut obiectul ofertării, ţinând cont de cele de mai sus, aceasta are posibilitatea legală de a nu-l mai achiziţiona.»

Din păcate, punctul de vedere, în formă dată, nu poate fi decât o interpretare oficioasă dată de ANRMAP, având doar rolul de a ghida prin hăţişul legislativ.

Referitor la întrebarea privind obligativitatea, alţi practicieni sunt de părere că ar fi obligatorie achiziţionarea cantităţilor minime. Considerentele, pentru care subscriu acestei idei, le prezint în continuare.

Iniţierea oricărei proceduri de achiziţie are la bază o necesitate a autorităţii contractante. Aceasta fiind şi raţiunea întocmirii programului anual al achiziţiilor: înscrierea tuturor posibilelor achiziţii dintr-un an.

Cumulând toate trebuinţele dintr-o instituţie, se stabileşte necesarul pentru un anumit produs ori serviciu. Luăm cazul cel mai frecvent întâlnit: cartuş pentru imprimantă. Autoritatea îşi va stabili un minim minimorum de cartuşe, pentru a face faţă celui mai pesimist buget. Totodată îşi stabileşte un maxim ce e posibil a-l achiziţiona, dacă va avea suficiente resurse şi pentru evenimente imprevizibile ce ar solicita un număr mai mare de imprimări.

Pornind de la cantităţile minime şi maxime, fiecare operator economic va şti să-şi formuleze propunerea financiară. Pentru strategia de ofertare, importantă ar fi, de fapt, valoarea minimă. În funcţie de aceasta va obţine un preţ unitar cât mai bun. E bine ştiut faptul că achiziţionarea unui număr cât mai mare de cartuşe duce la scăderea preţului, în urma negocierii dintre operatorul economic şi producător. Operatorul „bate palma” cu furnizorul său pentru un anumit preţ, numai în condiţiile comandării a cel puţin X bucăţi.

Astfel, ofertantul îşi va putea realiza un plan de afaceri profitabil, mai ales dacă se va derula un acord pe o durată de 2 ani.

Se pare că punctul de vedere al ANRMAP ar spune altceva: „condiţiile minime/maxime vor rămâne numai la nivel de estimări, nereprezentând limite fixe. [...] în măsura în care autoritatea contractantă [...] constată că nu îi mai este necesară o anumită cantitate, fie ea minimă dintr-un produs, sau doar un anumit produs ce a făcut obiectul ofertării [...] aceasta are posibilitatea legală de a nu-l mai achiziţiona”.

În aceste condiţii, dacă nu se va mai achiziţiona nici măcar minimul declarat, ofertantul nu va mai beneficia de acelaşi preţ de la furnizor, iar la rândul lui, nu va fi în stare să susţină preţul declarat în acordul-cadru.

De asemenea, se observă că prin interpretarea “acesta are posibilitatea legală de a nu-l mai achiziţiona”, se permite chiar nesemnarea niciunui contract subsecvent.

Ne punem firesc o serie de întrebări: Care mai este necesitatea autorităţii, stabilită iniţial? De ce se mai estimează cantităţile minime?

Pentru astfel de cazuri nu ar fi trebuit introdusă şi pentru ofertant o posibiliate a prezentării de preţuri diferenţiate funcţie de opţiunea autorităţii de a diminua minimul cantitativ?

În lipsa unei clauze suspensive stipulate în acordul-cadru, autoritatea contractantă nu riscă să plătească daune agentului economic prejudiciat?

Dacă propunerea financiară are rol de angajament juridic, iar autoritatea are libertatea de nerespectare a clauzelor, o asemenea interpretare (neachiziţionare produs) nu ar fi de natură să permită un comportament abuziv din partea autorităţii contractante?           

Care sunt limitările acordului-cadru?

Bineînţeles că legislaţia în domeniu conţine şi reguli prohibitive pentru utilizarea acordului-cadru (art. 65 din HG nr.925/2006):

“În sensul prevederilor art. 143 din ordonanţa de urgenţă, autoritatea contractantă:

a)     nu are dreptul de a încheia acorduri-cadru cu o durată mai mare de 4 ani decât în cazuri excepţionale şi pe care le poate justifica doar prin obiectul specific al contractelor subsecvente ce urmează să fie atribuite în baza acordului-cadru respectiv;

b)    nu are dreptul de a atribui contracte subsecvente care au ca obiect prestaţii de altă natură decât cele stabilite prin acordul-cadru;

c)     nu are dreptul de a încheia acorduri-cadru pe baza cărora se pot atribui contracte subsecvente de tipuri sau natură diferite unele faţă de altele;

d)    nu are dreptul de a încheia contracte subsecvente decât cu operatorul/operatorii economic/economici semnatar/semnatari al/ai acordului-cadru şi numai pe baza regulilor şi condiţiilor prevăzute în respectivul acord;

e)     nu are dreptul de a atribui contracte subsecvente în numele şi pentru o altă autoritate contractantă care nu este parte în acordul-cadru respectiv decât în cazul în care are calitatea de unitate de achiziţii centralizate conform prevederilor art. 22 din ordonanţa de urgenţă;

f)     fără a aduce atingere prevederilor art. 31 din ordonanţa de urgenţă, are obligaţia de a impune condiţii minime de calificare care să se raporteze cel mult la valoarea estimată a celui mai mare contract subsecvent care se anticipează că va fi atribuit pe durata acordului-cadru;

g)    nu are dreptul de a atribui contracte subsecvente a căror valoare cumulată este mai mare decât o valoare a cărei depăşire ar conduce la eludarea aplicării acelor prevederi ale ordonanţei de urgenţă care instituie obligaţii ale autorităţii contractante în raport cu anumite praguri valorice.”

Ministerul Educației aduce în legalitate licitația pentru MANUALE DIGITALE

Jurnaliștii HotNews reclamaseră impunerea unei cerințe de calificare nelegale

Decizia Ministerului Educației de a reduce de aproape 10 ori cuantumul cifrei de afaceri impus drept condiție de calificare la o licitație arată importanța monitorizării achizițiilor publice.

În cadrul secțiunii „Dosare de Achizitii”, parte a proiectului „Combaterea Fraudei în Achizițiile Publice”, jurnaliștii HotNews au descoperit că o cerință de calificare la licitația pentru manuale digitale era ilegală, impunând o cifră de afaceri cu mult peste pragul legal.

Licitatii de 53 de milioane de euro. Noi studii de fezabilitate pentru 10 tronsoane de autostrazi.

Licitatiile pentru realizarea Studiilor de Fezabilitate pentru 10 tronsoane de autostrada au fost publicate, joi, in Sistemul Electronic al Achizitiilor Publice (SEAP), anunta Ministerul Transporturilor condus de Dan Sova. In total, cele 10 studii de fezabilitate care vor costa circa 53 de milioane de euro, o valoare care "va fi propusa spre a fi finantata din fondurile europene nerambursabila". Cele 10 studii de fezabilitate vor acoperi 995 de kilometri impartiti pe mai multe tronsoane din tara printre care autostrada Ploiesti-Buzau-Bacau-Siret, Brasov-Bacau, Craiova-Calafat sau Bucuresti-Alexandria. 

"In data de 01.05.2014 au fost publicate in Sistemul Electronic al Achizitiilor Publice (SEAP) Anunturile de Participare pentru realizarea Studiilor de Fezabilitate pentru 10 tronsoane de autostrada. Termenul pentru depunerea ofertelor este 17.06.2014", a anuntat joi Ministerul Transporturilor.

Potrivit ministerului, cele 10 tronsoane de autostrada sunt prevazute in Memorandumurile aprobate recent de Guvern si care vizeaza autostrazile cu sursa de finantare europeana nerambursabila pe Fondul de Coeziune si Fondul de Dezvoltare Regionala.

Text integral si tronosanele vizate pe hotnews.ro

Achizitiile publice facute de Consiliul Judetean Mehedinti sub Adrian DUICU, cercetat de DNA pentru coruptie

Secțiunea Dosare de achiziții publice, realizată de HotNews în colaborare cu FHR, s-a îmbogățit cu un nou documentar: achizițiile realizate de consiliul judetean Mehedinți sub președinția lui Adrian DUICU.

     Top achizitii publice sub Adrian DUICU realizat de HotNews

Jurnaliștii HotNews au realizat un top al achizițiilor efectuate sub Adrian Duicu, acuzat de DNA a fi coordonatorul unei rețele de corupție în județul Mehedinți. Din 2012, de când Adrian Duicu a câștigat alegerile din partea PSD, consiliul judetean Mehedinti a realizat achizitii in valoare de peste 30 de milioane de euro. 

Ascensiunea lui Adrian Duicu a început în 2001, arată HotNews, când a fost numit director al sucursalei Petrom-Mehedinţi. Derula afaceri cu combustibili, de aici i se trage si porecla de „Gioni-Gazolină”. În aceeaşi perioadă a intrat în PSD. Între 2008-2012 a fost consilier județean. (foto: Agerpres)Ascensiunea lui Adrian Duicu a început în 2001, arată HotNews, când a fost numit director al sucursalei Petrom-Mehedinţi. Derula afaceri cu combustibili, de aici i se trage si porecla de „Gioni-Gazolină”. În aceeaşi perioadă a intrat în PSD. Între 2008-2012 a fost consilier județean. (foto: Agerpres)1.    Contracte de 17 milioane euro pentru deszăpezire, asfaltări şi ecologizare castigate de firme detinute sau controlate de oamenii de afaceri Sorinel Duducea, Constantin Isvoranu si Constantin Badescu, anchetati de DIICOT pentru evaziune fiscala si spalare de bani de 20 de milioane de euro.
 

     Georgica Cornu si Nicusor Constantinescu sunt si ei in schema

2.    Act aditional la contractul de peste 
8 milioane de euro pentru reabilitarea Muzeului Portile de Fier, atribuit milionarului Georgică Cornu de la Timişoara, anchetat si el de DIICOT.

3.    2,2 milioane euro pentru pubele şi maşini de gunoi cumpărate de la o firmă care a sponsorizat filiala PSD din Constanţa condusă de baronul Nicuşor Constantinescu. Legaturile de afaceri duc catre gruparea generalilor SPP Mitica Iliescu-Catalin Voicu. 

4.    Cornuri şi lapte de peste 1,1 milioane euro, furnizate de compania unui pesedist suspectat de evaziune fiscala de 2 milioane euro.

5.    Un million de euro pentru firma unui fost director de la Regia pentru activitati nucleare, fost membru PC si consilier judetean.

6.    600 de mii de euro reabilitări la acelaşi Muzeu al Porţilor de Fier. Contract adjudecat de o companie controlată de omul de afaceri Cristian Burci.

Documentarul integral poate fi consultat pe site-ul HotNews: Unde se duc banii in baronatul lui Duicu de la Mehedinti: de la un client DNA catre clientii DIICOT
Secțiunea Dosare de achiziții a fost initiată de HotNews si Freedom House România în cadrul proiectului „Combaterea fraudei în achizitii publice”. Întreaga raspundere asupra corectitudinii si coerentei informatiilor prezentate revine initiatorilor. Aceasta sectiune nu reprezinta pozitia oficiala a Comisiei Europene sau a vreunuia dintre partenererii implicati in derularea proiectului.

Teamnet, fosta firma a lui Sebastian Ghita, S&T, Siveco si Romsys s-au inscris in cursa pentru licitatia de circa 7 milioane euro demarata de ANI pentru un sistem IT de prevenire a conflictelor de interese in achizitiile publice

Teamnet International, fosta firma a omului de afaceri Sebastian Ghita, si alte trei firme, respectiv  S&T, Siveco si Romsys au depus oferte in cadrul licitatiei de sapte milioane de euro demarate de Agentia Nationala de Integritate (ANI) pentru implementarea unui sistem IT de prevenire a conflictelor de interese in achizitiile publice, conform datelor din Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP).

Noile Directive în domeniul achizițiilor publice

Actele de modificare a noilor directive în domeniul achizițiilor publice adoptate de Parlamentul European si Consiliul Uniunii Europene au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L94 din 28 martie 2014. Noul pachet legislativ de modernizare a normelor europene privind achizițiile publice este compus din trei directive, respectiv:
  1. Directiva 2014/23/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 privind atribuirea contractelor de concesiune,
  2. Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizițiile publice și de abrogare a Directivei 2004/18/CE,
  3. Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizițiile efectuate de entitățile care își desfășoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor și serviciilor poștale și de abrogare a Directivei 2004/17/CΕ.

Achizitii "ilegale" pe fonduri europene: autoturisme de lux, tablete si telefoane mobile

Un automobil Mercedes-Benz de 42.000 de euro cu dotari optionale precum asistenta la parcare, scaune incalzite, tapiterie de piele si pachet de iluminare interioara, un SUV Nissan Juke, o tableta Samsung si un telefon BlackBerry sunt cateva dintre produsele achizitionate de Ministerul Afacerilor Europene si de autoritatile de management ale programelor de fonduri europene, potrivit unui raport al Curtii de Conturi, citat de Ziarul Financiar.

Cei 42.000 de euro ce au ajuns in conturile producatorului german de automobile au fost cheltuiti in cadrul unui proiect din cadrul Programului Operational Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU), unul dintre cele mai controversate ca urmare a scandalurilor de coruptie ce au ajuns in lumina reflectoarelor in ultimii ani, arata un articol publicat de Ziarul Financiar.

"Prin contractul de leasing au fost prevazute dotari optionale in valoare de 3.000 de euro reprezentand sistem de asistenta parcare, scaune fata incalzite, volan si schimbator de viteze in piele, pachet iluminare interioara, care nu sunt necesare raportat la activitatile proiectului si nu respecta principiul unui management financiar riguros prin utilizare eficienta a fondurilor acordate prin proiect", se arata in raportul Curtii de Conturi.

Automobilul Mercedes a fost o achizitie in cadrul unui proiect care prevedea dezvoltarea competentelor manageriale si antreprenoriale in vederea cresterii competitivitatii si valorificarii oportunitatilor de afaceri.

Tot in cadrul programului POSDRU a fost achizitionat si un SUV Nissan Juke pentru un program ce isi propunea sa instruiasca 60 de someri tineri si de lunga durata din Valcea si Dolj. Reprezentantii Curtii Constitutionale noteaza in raport ca "achizitia de astfel de autoturisme este o practica frecventa".

Citeste articolul integral pe www.zf.ro

Contractul de 16 milioane de euro pe microbuze scolare. Cum a castigat Ciolan cursa: „A fost o licitatie absolut atipica. Nu vad ce fel de ajutor putea fi, poate o inspiratie divina”

Guvernul Ponta a parafat luni contractul în valoare de 16 milioane de euro, prin care va achiziţiona 600 de microbuze şcolare Opel Trabus. Contractul a fost adjudecat de un dealer Opel deţinut de magnatul israelian Shlomo Shmeltzer, născut în Bucovina, care s-a bazat însă pe experienţa locală în domeniul auto a afaceristului român Daniel Ciolan. „A fost o licitaţie absolut atipică”, spune Ciolan, pentru gândul. Mai întâi, pentru că departajarea a constat, în final, într-o diferenţă de preţ de 300 de lei pe microbuz. Apoi, pentru că în echipa unuia dintre concurenţi – Ţiriac Auto, care a fost descalificat la mustaţă, pentru că a întârziat 3 minute cu oferta, juca şi partenerul de afaceri al lui Ciolan, Marius Piţigoi. Dealer de Ford împreună cu fiii săi de la Colina Motors, Piţigoi este vechi partener de afaceri auto cu Ion Ţiriac şi cu fostul ministru de Interne PSD Ioan Rus, însă acum sunt doar amici, după cum explică Piţigoi pentru gândul.

Guvernul a achiziţionat 600 de microbuze şcolare pentru transportul elevilor, pe care va plăti aproximativ 16 milioane de euro (aproximativ 26.700 de euro pe maşină), acestea începând să fie livrate din luna iunie, au anunţat luni premierul Victor Ponta şi ministrul Dezvoltării, Liviu Dragnea, cel care a alocat banii pentru acest contract. O parte din banii pentru microbuze provin din vânzarea de către stat a certificatelor verzi de emisii de carbon, a declarat premierul Ponta. Gândul a scris în exclusivitate, în luna ianuarie, despre acest contract şi cum a fost el câştigat de asocierea dintre un dealer Opel şi firma de consultanţă în afaceri a unui afacerist pe nume Daniel Ciolan. Licitaţia a fost contestată de două ori, atât de Ţiriac Auto, cât şi de Rădăcini Motors, de fiecare dată reclamaţiile fiind respinse.

Astăzi, când achiziţia a fost parafată după respingerea irevocabilă a tututor contestaţiilor, gândularată cine sunt câştigătorii acestui contract şi care sunt relaţiile lor de afaceri. Paradoxal, un fost partener al lui Ion Ţiriac şi al lui Ioan Rus (PSD), Marius Piţigoi, este şi partener cu Daniel Ciolan, cel împotriva căruia concurase pentru acest contract.

Dealerul Opel care a câştigat contractul de 16 milioane de euro pentru cele 600 de microbuze şcolare este Union Motors Car Sales, care s-a asociat cu firma de consultanţă în afaceri IAC Management, cea care se ocupă de managementul de proiect şi care a asigurat consultanţa pentru licitaţia de la Ministerul Dezvoltării.

Directiva UE. Unde-i „pretul cel mai scazut”?

Adoptarea noilor directive a produs o oarecare confuzie privind criteriile de atribuire. Nu puțini sunt cei care au înțeles că noul pachet legislativ privind achizițiile publice retine doar criteriul „oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic”.

Polonia: Șeful agenției de drumuri, demis pentru că lucrările celor 1.500 kilometri de autostradă construiți în cinci ani au mers prea încet

Șeful agenției naționale de autostrăzi și drumuri (GDDKiA), Lech Witecki, a fost demis de Guvernul polonez, după ce conducerea agenţiei a anunţat că este nevoie de mai multe luni sau chiar de ani pentru finalizarea secţiunilor de autostradă care ar fi trebuit deschise traficului înainte de turneul final al Campionatului European de Fotbal găzduit de Polonia şi Ucraina în 2012, potrivit The Wall Street Journal.

Witecki, care se afla la conducerea agenţiei de drumuri de şase ani, este făcut responsabil nu numai pentru întârzierile mari ale proiectelor de infrastructură, ci şi pentru disputele cu principalii contractori ai lucrărilor, inclusiv companiile austriece Strabag şi Alpine Bau, ultima intrată în faliment în iunie anul trecut cu datorii de peste 2,5 miliarde de euro.

Curtea de Conturi acuză guvernele Ungureanu şi Ponta de abateri financiare de 6,2 miliarde de euro în 2012

Decontarea de cheltuieli în baza unor facturi false, majorări ilegale de salarii, achiziţia unui SUV Nissan Juke de 20.000 de euro şi a unui Mercedes de 42.000 de euro în cadrul unor proiecte de training pentru şomeri şi manageri, servicii de pază pentru clădiri în care nu se întâmplă nimic  – acestea sunt doar câteva dintre neregulile constatate în instituţiile publice de către auditorii Curţii de Conturi. 

Abaterile financiar-contabile identificate anul trecut în rândul instituţiilor publice au fost estimate la circa 6,2 miliarde de euro, po­trivit raportului de peste 400 de pagini. Majoritatea neregulilor provin din erori de înregistrare în evidenţele contabile şi, deşi constatările Curţii de Conturi arată că proble­mele identificate nu au generat venituri supli­mentare sau prejudicii în anul analizat (2012), pe termen mediu şi lung acestea pot conduce la pierderi de patrimoniu, lipsa unor venituri importante la bugetele publice sau chiar acte de corupţie.

Romania este tara in care autoritatile au demonstrat ca pot curata foarte usor zapada de pe autostrazi inexistente

Este si cazul unor tronsoane care nu au fost date in exploatare in vestul tarii, dar pentru care Compania Nationala Drumuri (CNADNR) a semnat contracte de curatare a carosabilului. Corpul de control al premierului a fost sesizat si trebuie sa stabileasca cum s-a ajuns in aceasta situatie ridicola.

Drumarii din partea de vest a tarii se pot lauda ca in acest an nu au inchis nicio sosea din cauza nametilor. Motivul: a nins foarte putin. Cu toate acestea, suma de bani bugetata pentru asa ceva este impresionanta.

De pilda, pentru deszapezirea autostrazii care leaga localitatea Dumbrava de Pecica statul a alocat 6 milioane de euro. Contractul este facut pentru 112 km, cat are soseaua pe hartie, desi se circula doar pe 68.

Autoritatea Electorală cumpără, din nou, "un pachet informatic" de 1 milion de euro pentru alegerile europene. "Există programul din 2009, dar are nevoie de mici ajustări"

Numărarea electronică a voturilor pentru Parlamentul European în România va costa în acest an în jur de 1 milion de euro, cu aproximativ 30% mai mult decât în urmă cu 5 ani. Pentru scrutinul din 25 mai, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) se pregăteşte să cumpere ceea ce oficialii AEP numesc "un pachet de servicii informatice" estimat la această valoare, cu argumentul că aplicaţia software folosită în umă cu 5 ani, încă funcţională, are nevoie de "mici ajustări".

În consecinţă, imediat după ce Guvernul va stabili, cel mai probabil în şedinţa de miercuri, data oficială a alegerilor şi bugetul total alocat acestora, Autoritatea Electorală Permanentă va începe demersurile pentru a cumpăra, cu aceiaşi bani, fie un soft nou, fie unul ajustat, plecând de la aplicaţia folosită în 2009, a explicat pentru gândul Marian Muhuleţ, vicepreşedintele AEP.

Acestui pachet ar urma să i se adauge încă unul similar pentru referendumul de revizuire a Constituţiei dacă USL rămâne la decizia de a-l organiza simultan cu europarlamentarele, neoficializată încă.

În rundele electorale din ultimii şase ani, softurile electorale s-au cumpărat prin negociere directă, fără anunţ de participare, contractele fiind câştigate, alternativ, de două firme: SIVECO ROMÂNIA şi TEAMNET INTERNATIONAL, la acel moment parte a grupului ASESOFT.

Șefa DGASPC Brașov cercetată penal pentru infracţiuni de abuz în serviciu contra intereselor publice

Marți, 4 februarie 2014, procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Serviciul Teritorial Braşov, au dispus urmărirea penală a directorului general al Direcției Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (D.G.A.S.P.C.) Braşov, Virginia Martin.

Alături de consilierul județean, Virginia Martin a fost reținută pentru 24 de ore pentru încălcarea cu intenţie a atribuţiilor de serviciu. Mai exact, se precizează în comunicatul DNA, în perioada noiembrie 2012 – martie 2013, aceasta a atribuit direct, „în mod nelegal, mai multe contracte de achiziţie a unor produse, servicii, lucrări, către două societăţi controlate de către consilierul judeţean Matei Gavril. În contextul atribuirii acestor contracte nu a fost urmată procedura legală prealabilă ce impunea întocmirea unor referate de necesitate, a unui studiu de piaţă realizat în scopul identificării celei mai bune oferte. Achiziţiile s-au realizat la preţuri mult mai mari decât cele practicate pe piaţa liberă, iar plata facturilor emise de către cele două societăţi s-a făcut la momentul la care acestea nu aveau aprovizionate bunurile livrate sau anterior momentului la care s-a realizat recepţia finală (în situaţia contractelor de lucrări). ”

Comisia Europeana: Sistemul romanesc de achizitii publice, afectat de nereguli, conflicte de interese si riscuri mari de coruptie

Sistemul romanesc de achizitii publice este afectat de numeroase nereguli, conflicte de interese si riscuri de coruptie, avertizeaza Comisia Europeana, in Raportul sau anticoruptie, prezentat luni. "Din cateva audituri externe, precum si din sondaje si studii reiese ca functionarea sistemului national roman de achizitii publice este ingreunata de numeroase neregularitati, conflicte de interese si riscuri mari de coruptie", arata CE. 

Cele mai importante 10 modificari aduse de noul pachet legislativ UE privind achizitiile publice

Noul pachet legislativ european in domeniul achizitiilor publice, compus din trei Directive, care a primit votul final in 15 ianuarie la Strasbourg aduce zece modificari cu impact relevant pentru statele membre, inclusiv Romania. Termenul de aplicare la nivel national este de maximum 2 ani. Analiza in detaliu a fost realizata de expertii Avocatnet.ro. 

"Ceea ce putem afirma, insa, fara putinta de tagada, este ca noul pachet legislativ este departe de a simplifica legislatia: cele doua directive in vigoare vor fi inlocuite de trei directive, iar numarul paginilor de prevederi legislative va fi aproape dublu.

De asemenea, multe aspecte controversate si contradictorii raman neclarificate, iar nevoia de a ajunge la un compromis politic in negocierea directivelor a condus si la introducerea unor reguli lipsite de orice forta juridica", arata avocatul Iulia Vass, intr-o analiza detaliata publicata de Avocatnet.ro.

Milica Dobrotă: Pseudoşedinţa de deschidere a ofertelor la procedurile on line

Articol semnat de Milica DOBROTĂ, specialist achiziții publice (ANSA),
pentru Revista de achizitii publice


Milica Ecaterina DOBROTĂ, Specialist achiziții publice ANSAMilica Ecaterina DOBROTĂ, Specialist achiziții publice ANSASe ştie că procedurile de achiziţii publice se pot derula fie integral prin mijloace electronice- on line, prin postarea ofertelor în SEAP, fie în mod clasic- off line, prin depunerea documentelor la sediul autorităţii contractante.

Odată cu alegerea procedurii, cum ar fi licitaţia deschisă ori cererea de oferte, autoritatea contractantă trebuie să precizeze şi dacă aceastea vor fi on line sau off line. Deşi avem de a face cu un singur tip de procedură, de exemplu licitaţie deschisă, etapele desfăşurării sunt, în unele privinţe, diferite la on line şi off line.

Provocări și soluții pentru îmbunătățirea cadrului legal și instituțional privind achizițiile publice din România


Expert Forum și Partnership for Social Development (Croația) organizează astăzi, 28 ianuarie, conferința “Provocări și soluții pentru îmbunătățirea  cadrului legal și instituțional privind achizițiile publice din România”, unde sunt invitați conducători ai instituțiilor publice care au atribuții în materie de monitorizarea și control achizițiilor publice, integrității publice, organizații neguvernamentale, ambasade și mass media.

Una dintre ideile centrale pe care se fundamentează proiectul este capacitatea de replicare, în alte state ale Uniunii Europene, a bazei de date www.integrityobservers.eu, având în vedere că este singura bază de date europeană care poate fi consultată integral și în limba engleză. Astfel, prin acest eveniment ne propunem să prezentăm colaborarea dintre organizațiile din România și Croația și să inițiem primii pași pentru dezvoltarea de mecanisme antifraudă la nivel european, precum și a unei piețe comune, transnaționale a achizițiilor publice.

Iarna nu-i ca vara, mai putin la CNADR

Firme apropiate de PSD, de vicepremierul Liviu Dragnea, sau ale drumarilor abonaţi la contracte cu statul sunt răspunzătoare de eşecul deszăpezirii. Societăţile angajate de CNADNR încasează aproape o sută de milioane de euro, dar drumurile au fost blocate la sfârşitul săptămânii.

Toate cele trei autostrăzi din România închise, zeci de drumuri blocate, sute de autoturisme înzăpezite, zeci de localităţi izolate.

Aceasta este consecinţa directă a operaţiunii de deszăpezire eşuate din aceste zile, operaţiune plătită de statul român cu aproape 100 de milioane de euro, unor firme care nu s-au ridicat la înălţimea aşteptărilor.

UE impune o legislatie unica a licitatiilor publice

Inventivitatea abonatilor la contracte publice din Romania va fi pusa la incercare, dar nu de stat (cu ai carui reprezentanti fac afaceri profitabile, din banii contribuabililor), ci de UE, care va uniformiza legislatia in domeniul licitatiilor publice.

Parlamentul European a adoptat recent  doua rezolutii prin care se instituie reguli noi in UE privind licitatiile publice si contractele de concesionare. Actele normative prevad asigurarea unei calitati superioare si a unui pret mai bun la achizitia de bunuri si servicii. Rezolutiile PE par a impune prevederi mai drastice in cadrul licitatiilor publice.

Noua directiva privind achizitiile retine „oferta cea mai avantajoasa economic” drept unic criteriu de atribuire

În 15 ianuarie 2014, plenul Parlamentului European a adoptat noua Directivă privind achizițiile publice și o Directivă privind contractele de concesiune. Aceasta revizuiesc amănunțit regulile actuale ale UE privind achizițiile publice și stabilesc în premieră standarde comune pentru contractele de concesiune, după cum arată comunicatul biroului de presă al PE.

Textul final al Directivei privind achizițiile publice a exclus din proiectul inițial propus de Comisia Europeană „prețul cel mai scăzut” drept criteriu de atribuire. Este menținut drept unic criteriu de atribuire „oferta economică cea mai avantajoasă”, ținând cont de standarde de calitate și sustenabilitate definite de autoritățile contractante prin specificații tehnice sau condiții de performanță. Cel mai bun raport calitate-preț poate fi judecat și în funcție de criterii precum inovația, respectarea mediului înconjurător ori aspecte sociale, se arată în directivă.

Afacerea "Anveloparea", la DNA. Negocieri la primaria lui Robert Negoita: Spaga de 200.000 € pentru 40 de blocuri

"Comisionul" şi "taxa de încredere" sunt cerute de afaceriştii cu relaţii în primăriile locale. Aceste detalii apar într-o anchetă DNA privind reabilitarea termică a blocurilor din Primăria Sectorului 3, condusă de Robert Negoiţă.

Trimiterea în judecată a afaceristului George Navon (60 de ani), acuzat de trafic de influenţă, dezvăluie care sunt comisionele pe care "băieţii deştepţi" din primării le primesc din contractele de reabilitare termică a blocurilor. Navon, fost sindicalist din Portul Constanţa şi fost politician, a fost trimis în judecată de procurorii DNA pentru că a pretins de la administratorul unei firme suma de 210.000 de euro, din care 200.000 de euro cu titlu de consultanţă de afaceri şi 10.000 de euro cu titlu de "taxă de încredere". Banii, avans dintr-un contract public, erau pentru el şi pentru reprezentanţi ai Primăriei Sectorului 3 Bucureşti, potrivit stenogramelor din dosarul DNA.

ANI a lansat licitatia pentru PREVENT

Sistemul PREVENT are drept obiectiv prevenirea în timp real a conflictelor de interese. Va fi implementat într-o primă fază la achizițiile din fonduri europene, apoi la întreg sistemul de achiziții publice la nivel național.

Horia Georgescu: „Fenomenul [fraudei în achiziții] este scăpat de sub control, legislația și-a atins limitele.” Horia Georgescu: „Fenomenul [fraudei în achiziții] este scăpat de sub control, legislația și-a atins limitele.”

Agenția Națională de Integritate a publicat în SEAP condițiile participării la licitația pentru implementarea „Sistemului IT de prevenire a conflictelor de interese în achizițiile publice”. 

Contractul are o valoare de sapte milioane euro, sistemul urmând a fi implementat în termen de un an de la semnare. Banii necesari implementării provin din Fondul European de Dezvoltare Regională. Procedura va fi prin licitație deschisă, iar criteriul de atribuire - oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic, ofertele financiară și tehnică având, fiecare, o pondere de 50%.

Firmele apropiate de Sebastian Ghita -14.4 milioane de euro contracte cu statul


Sebastian GhițăSebastian GhițăMinisterul de Externe, ministerul Educației, ministerul Comunicațiilor și ANCOM, dar și Tribunalul Bucuresti au încheiat contracte în valoare de peste 14.4 milioane de euro cu două firme -  Asesoft International si Teamnet International - care i-au aparținut deputatului PSD Sebastian Ghiță.  Licitațiile au fost câștigate în 2013 de cele două firme.Tribunalul București a semnat un contract privind achiziționare de cartușe de toner în valoare de 1.040.000 euro de la Asesoft, aflat în consorțiu cu DNS BIROTICA și Mida Soft Business. 
Ministerul Educației a acordat Asesoft un contract în valoare de peste 16 milioane de lei pentru crearea "Sistemului Informatic Integrat al Învățământului din România", lucrare subcontractată în proporție de 98% de SIVECO

Jurnalistul Adrian Vasilache de la Hotnews.ro a analizat datele publicate de SEAP și oferă detalii despre fiecare contract în parte.

Teamnet International si Asesoft International, firme apropiate omului de afaceri Sebastian Ghita, au castigat contracte cu statul in valoare de peste 14, 4 milioane de euro in 2013


Patriarhia, amendata pentru o licitatie de 14 milioane de euro

Biserica Ortodoxa Romana (BOR) a fost amendata cu 10.000 de lei de catre Ministerul Finantelor Publice, pentru mai multe nereguli gasite la o licitatie in valoare de 14 milioane de euro.

Inspectorii au descoperit ca Patriarhia a atribuit de doua ori acelasi contract de milioane de euro unui consortiu de firme, in ciuda contestatiilor castigate de o alta companie participanta la licitatie, potrivit Pro TV.

Proiectul se referea la consolidarea Palatului Patriarhiei cu bani publici si a atras numerosi constructori din Romania, suma pusa la bataie de BOR fiind uriasa, respectiv 14 milioane de euro.

Primaria Cluj-Napoca, amendata cu 200.000 de lei pentru lipsa de transparenta a licitatiilor

Primăria Cluj-Napoca a fost amendată cu 200.000 pentru netransmiterea în termenul legal a unor anunţuri de atribuire contracte în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice.

Potrivit raportului de control al Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP), a fost verificată procedura de prezentare în SEAP a unor anunţuri pentru diverse contracte din perioada 2010 – 2012, informează Mediafax, citat de RL.

Milica Ecaterina DOBROTĂ: Rolul garanţiei de participare la procedurile de achiziţii publice şi cazuri de garanţii „neconforme”

Milica Ecaterina DOBROTĂ, Expert în achiziții publice ANSAMilica Ecaterina DOBROTĂ, Expert în achiziții publice ANSAPentru ca un operator economic să poată fi un potenţial câştigător într-o procedură de achiziţie publică, trebuie să respecte o primă condiţie: să depună garanţia de participare aşa cum s-a solicitat în documentaţia de atribuire.

Altfel, oferta participantului poate fi respinsă dacă nu e însoţită de această garanţie, în „cuantumul, forma şi având perioada de valabilitate solicitate [...]” (art. 33 alin. (3) lit. b) din HG nr. 925/2006)[1].

În nenumărate cazuri, ofertanţii au fost eliminaţi din competiţie pentru neîndeplinirea cel puţin a uneia dintre cele trei condiţii de la articolul invocat mai sus. Practica a demonstrat că, deşi s-a respectat legea, nu toate deciziile autorităţii contractante (prin comisia de evaluare) au fost juste, în ceea ce priveşte înlăturarea din procedură a unui concurent doar pentru aceste motive.

Anchetă DNA la CFR SA şi Tarom. Ce s-a întâmplat cu 1.000 de vagoane de tren


DNA a deschis o anchetă vizând posibile fraude în cazul CFR SA (Infrastructură) şi Tarom, după ce Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a finalizat la sfârşitul anului trecut anchetele la cele două companii, a declarat miercuri ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu.

"Dosarele sunt în lucru pe masa procurorilor DNA. Peste 1.000 de vagoane ale CFR SA nu au putut fi identificate fizic la momentul controlului. O parte din ele există în hârtii. Corpul de Control a cerut Consiliului de Adminsitraţie (al CFR SA) să stabileasă unde sunt aceste vagoane şi să stabilească persoanele care au produs prejudiciul. Vrem să recuperăm prejudiciul", a declarat Ramona Mănescu, fără să precizeze valoarea estimată a pagubelor.

Milica Dobrotă: Cumpărările directe se supun OUG nr. 34/2006?


Milica Ecaterina DOBROTĂ, specialist ANSA Milica Ecaterina DOBROTĂ, specialist ANSA La o primă lectură a OUG nr. 34/2006 s-ar părea că actul normativ nu reglementează achiziţiile directe, în cuprinsul documentului regăsindu-se doar câteva referiri la acestea. După cum se ştie, în conformitate cu art. 19 din ordonanţă, „Autoritatea contractantă achiziţionează direct produse, servicii sau lucrări, în măsura în care valoarea achiziţiei [...] nu depăşeşte echivalentul în lei a 30.000 euro exclusiv T.V.A. pentru fiecare achiziţie de produse ori servicii, respectiv a 100.000 euro exclusiv T.V.A. pentru fiecare achiziţie de lucrări. Achiziţia se realizează pe bază de document justificativ.”

Achizitiile publice, sursa de coruptie si, mai nou, motiv de infrigement pentru Romania

Dupa sase ani de la integrarea in Uniunea Europeana, domeniul achizitiilor publice inca reprezinta un izvor nesecat de frauda si coruptie in Romania.

Legislatia romaneasca este haotica, iar directivele europene nu au fost implementate corespunzator. Rezultatul? Ore suplimentare pentru angajatii DNA si mai nou, un "ultimatum" al Uniunii Europene, oferit printr-o procedura de infrigement.

Insa pana la legislatia UE in materie de achizitii publice, "baietii destepti" nu respecta nici Codul Penal. Dosarele de frauda si coruptie zac teanc la DNA, in timp ce anchetatii continua sa faca afaceri cu statul. Business24 iti prezinta cateva exemple recente, care ofera un indiciu al dimensiunii fraudei din domeniul achizitiilor publice.

Modificarile legislative in problema conflictelor de interese, "pericol iminent" pentru fondurile europene

Combaterea conflictelor de interese reprezinta, pentru oficialii Comisiei Europene, o conditie pentru derularea fondurilor europene. Aceasta problema a stat la baza blocarii unor programe in anul 2012. Pericolul a reaparut odata cu propunerile de modificari in Codul Penal pe acest subiect. "Pericolul este iminent", au explicat pentru EurActiv surse apropiate Comisiei Europene si confirmat de Horia Georgescu, presedintele Agentiei Nationale de Integritate, daca modificarile vor intra in vigoare. Intre timp, ANI a obtinut finantare de circa 7 milioane de euro pentru sistemul electronic pentru depistarea conflictelelor de interese in achizitiile publice pe fonduri europene. 

„Marțea neagră”. 92 de judecători ai Înaltei Curți au sesizat Curtea Constituțională

Judecătoarea Livia STANCIU, Președintele Înaltei Curți de Casație și JustițieJudecătoarea Livia STANCIU, Președintele Înaltei Curți de Casație și JustițieÎntr-o acțiune fără precedent, 92 dintre cei 111 de judecători ai instanței supreme a României au decis sesizarea Curții Constituționale privind modificările aduse în „marțea neagră” Codului Penal și reglementării conflictelor de interese.

Judecătorii Înaltei Curți de Casație și Justiție atrag atenția asupra încălcării principiului constituțional al egalității în fața legii și, pe de altă parte, asupra nerespectării a două tratate internaționale semnate de România.

Laura ȘTEFAN: Miliardele de euro din achiziții publice, scoase din sfera conflictului de interese

Pe lângă „superimunitea” parlamentarilor, o altă schimbare majoră a Codului Penal o reprezintă dezincriminarea de facto a conflictului de interese pentru orice decizie luată și pentru persoană - demnitar ori fiuncționar public - cu are putere de decizie în sectorul de stat. Laura Ștefan, de la Expert Forum, explică miza de miliarde de euro a acestei modifică cu impact cu impact uriaș în sfera achizițiilor publice.

(...) Putem spune că, în momentul de faţă, a fost dezincriminat conflictul de interese sau e prea mult?

Este singura formulare care ar acoperi într-adevăr ceea ce s-a întâmplat ieri. Conflictul de interese în România va înceta să mai existe in momentul in care va fi promulgata aceasta lege. 

Comisia Europeana va lansa un nou instrument de monitorizare in domeniul anti-coruptiei. Primul raport, publicat anul viitor

"Primul raport anti-coruptie la nivelul statelor membre se definitiveaza in aceasta perioada si va fi publicat in aprilie 2014", a declarat Raluca Stefanuc, reprezentant al Unitatii "Fight against Organised Crime", DG Home Affairs, Comisia Europeana, marti, 3 decembrie, in cadrul unei Conferinte pe teme anti-coruptie organizata la Bruxelles. Domeniul achizitiilor publice va fi in centrul acestui document. Raportul se va publica o data la doi ani. 

Centrul pentru Jurnalism Independent: Publicitatea impusa in cadrul proiectelor europene trebuie adaptata la specificul audientei vizate

Procedurile de achizitii care includ servicii de publicitate pentru proiectele cu fonduri europene trebuie sa cunoasca o "modernizare". Mai concret, solicitarile din caietele de sarcini legate de mass media prin care se va face publicitatea ar trebui adaptate la specificul proiectului (ca domeniu, mijloc de informare etc) si la specificul audientei vizate (cititori de presa scris vs. online etc) - a declarat Ioana Avadani, directorul Centrului pentru Jurnalism Independent, cu ocazia lansarii proiectului "Monitorizarea cheltuielilor cu publicitatea din proiectele europene - Experienta Romaniei", sustinut de Uniunea Europeana, prin intermediul OLAF. 

Proiect european de 18 milioane de euro blocat in urma investigatiilor DNA

Ministerul Mediului a suspendat platile interne catre compania de utilitati a judetului Brasov, intr-un proiect european de 18 milioane de euro, in urma investigatiilor derulate de Directia Nationala Anticoruptie. Firma spaniola care a derulat lucrarea de la Brasov este suspectata ca a folosit un portofoliu de lucrari fals la licitatia castigata la Brasov, iar un director din compania de utilitati a judetului Brasov afirma ca documentatia privind experienta depusa de firmele ofertante este verificata "pe Google". Ancheta procurorilor fata de firma spaniola a pornit de la plangerea unei firme germane de constructii, concurenta a ibericilor, care sustine ca are documente si alte informatii despre cel putin alte 5 cazuri asemanatoare in care sunt implicate companii spaniole, la lucrarile publice din Romania. 

"Ce pasare mai e si asta?" Strutocamila ANRMAP in proiect

Povestitorul rus Suteev a scris cunoscuta poveste pentru copii "Ce pasare mai este si asta?", in care un gascan isi pune cioc de batlan, gat de lebada, coada de paun si picioare de cocostarc etc. ANRMAP joaca rolul invers - e paunul care renunta la coada pentru a deveni gascan. In primul rand institutie cu rol fundamental in conceperea si elaborarea politicilor de achizitii publice, ANRMAP avea si rolul secundar, dar important, de trasare a directiilor instruirii, a programei, precum si formarea de formatori. Printr-un proiect de strategie (atasat), ANRMAP vizeaza cursuri de masa - cel putin pentru 13.800 autoritati contractante. 

“Mama ce misto. Ce invidioasa sunt” - Cum sa calatoresti in jurul lumii pe bani publici

O agentie de turism, in care fiica cea mica a mogulului Dan Voiculescu detinea la acel moment majoritatea actiunilor, a castigat in martie 2011 un contract cu o institutie a statului destul de putin cunoscuta: Comisia Nationala de Acreditare a Spitalelor (CoNAS)

Scopul contractului, atribuit prin achizitie directa, era organizarea mai multor deplasari in strainatate. Presa a scris atunci despre contract, dar nimeni nu a putut profeti ca, pentru cativa angajati ai CoNAS, urma o calatorie in jurul lumii pe bani publici. 

Incalcarea legislatiei de achizitii publice, in topul problemelor identificate de Curtea de Conturi Europeana, la nivelul UE/ Exemple din Romania

Raportul anual referitor la executia bugetului UE privind exercitiul financiar 2012, publicat in aceasta saptamana de Curtea de Conturi Europeana (ECA), releva ca un procent de 4,8% (indicele de eroare) din totalul sumelor platite din bugetul UE a fost afectat de erori. Toate domeniile care acopera cheltuieli operationale au fost afectate de un nivel semnificativ de eroare in 2012, arata comunicatul ECA, pe primul loc aflandu-se "incalcari grave ale normelor privind achizitiile publice", reprezentand aproape o treime din totalul erorilor. Raportul Curtii include doua exemple de situatii in care au fost remarcate probleme in procedurile de achizitii publice, in cadrul proiectelor cu fonduri UE, in Romania. 

Specialistii în achizitii cer evitarea unui monopol al ANRMAP în formarea profesionala

Sorin Fusea, președinte al Asociației Naționale a Specialiștilor în Achiziții PubliceSorin Fusea, președinte al Asociației Naționale a Specialiștilor în Achiziții PubliceAsociaţia Naţională a Specialiştilor în Achiziţii consideră că este riscant ca ANRMAP să devină „principal furnizor de formare profesională”, aşa cum este propus într-un proiect de Strategie supus dezbateriii publice.

Într-o poziţionare faţă de proiectul „Strategiei naţionale privind formarea profesională în domeniul achiziţiilor publice”, ANSA arată asumarea de către Agenţia Naţională de Reglementare şi Monitorizare a Achiţiilor Publice (ANRMAP) a „implementării strategiei de formare prioritar prin personalul propriu duce la un tratament inegal în relaţia cu ceilalţi formatori.”

Pe de altă parte, ANSA mai notează şi că ANRMAP nu are drept misiune prioritară stabilită de lege activitatea de formare profesională.

Analiza: Numai 25% din valoarea totala a achizitiilor derulate in 2012 au fost contracte finantate din fonduri UE

Sistemul romanesc de achizitii publice, cu o valoare de peste 15 miliarde de euro, trebuie reformat de o manier radicala, mai ales la nivelul institutiilor responsabile respectiv al atributiilor acestora, au concluzionat participantii la seminarul Achizitii publice sustenabile pentru eficientizarea investitiilor in Romania organizat de Institutul pentru Politici Publice (IPP) - transmite organizatia. 
Abonează-te la acest feed RSS