Article Index
Analizarea sectorului produselor alimentare
Page 2
All Pages

Conform studiului privind modul de funcţionare a pieţei comerţului cu amănuntul, comandat de către Consiliul Concurenţei, 80% dintre români, atunci când decid alegerea unui magazin, ţin cont în mare sau în foarte mare măsură, de posibilitatea de a face majoritatea cumpărăturilor săptămânale într-un singur loc. Doar preţurile produselor se bucură de o apreciere mai mare, 83%, în timp ce pe locul trei, în influenţarea deciziei consumatorului, se află gama cât mai variată de bunuri din care să poată alege.
O treime dintre respondenţi a schimbat magazinul curent deoarece a găsit un alt magazin cu produse de calitate superioară şi gamă mai diversificată, iar ceva mai mult de o treime a făcut acest lucru deoarece a găsit un magazin mai ieftin în apropiere. 70% dintre români ar schimba magazinul la care merg de obicei, cu următorul pe lista preferinţelor, în situaţia în care costul total al cumpărăturilor ar scădea acolo cu 5-10%, în timp ce 65% ar face acest lucru dacă cea de-a doua locaţie ar mări în mod semnificativ gama de produse oferită.
De asemenea, studiul a aratat că 65% dintre români consideră că este important să existe un număr destul de mare de supermarketuri în apropiere, pentru a alege, chiar dacă acest lucru înseamnă că numărul magazinelor mici/locale/de cartier este mai redus. Totuşi, respondenţii susţin că este important să existe magazine locale, de cartier, iar 67% dintre ei le susţin, cumpărând şi de la acestea şi de la supermarketuri. În plus, 80% dintre români văd un beneficiu în existenţa magazinelor de cartier alimentare, indiferent dacă le folosesc sau nu.
Datele de mai sus evidenţiază o realitate economică în care consumatorii români cheltuie din ce în ce mai mult prin intermediul marilor lanţuri de magazine, apreciind preţurile, facilităţile şi varietatea produselor, dorind în acelaşi timp şi ca micii comercianţi să nu dispară, apreciind proximitatea acestora si, uneori, programul prelungit de lucru. Evaluările pieţei, din punct de vedere concurenţial, trebuie realizate cu grijă şi trebuie să ţină cont de specificul fiecărui caz analizat. În principiu, argumentele de mai sus înclină balanţa în favoarea definirii separate a pieţei produsului, în ceea ce priveşte
comercializarea prin intermediul comerţului tradiţional şi comercializarea prin intermediul comerţului modern. Dar atenţie trebuie acordată şi cadrului de manifestare a concurenţei, mediul rural vs. mediul urban, localităţi mici vs. localităţi mari etc.
În Bucureşti, de exemplu, cota de comerţ modern de aproximativ 70% poate indica, destul de puternic, modificarea comportamentală a consumatorilor şi separarea celor două pieţe (comerţ modern, respectiv comerţ tradiţional), în timp ce în alte oraşe mai
mici, cu unul sau două supermarketuri nou intrate, ar fi impropriu de separat pieţele, în condiţiile în care comerţul tradiţional are capacitatea de a răspunde, cel puţin pentru o anumită perioadă de timp, unor potenţiale creşteri de preţuri la respectivele magazine, recuperându-şi astfel clienţii.


 

Mission Statement
Freedom House is an independent nongovernmental organization that supports the expansion of freedom in the world. Freedom is possible only in democratic political systems in which the governments are accountable to their own people; the rule of law prevails; and freedoms of expression, association, and belief, as well as respect for the rights of minorities and women, are guaranteed. Freedom ultimately depends on the actions of committed and courageous men and women. We support nonviolent civic initiatives in societies where freedom is denied or under threat and we stand in opposition to ideas and forces that challenge the right of all people to be free. Freedom House functions as a catalyst for freedom, democracy and the rule of law through its analysis, advocacy and action.